

有馬温泉の隠れ宿、高山荘 華野。そのラウンジに一歩足を踏み入れると、柔らかな光の中で静かに存在感を放つ一枚の抽象画が目を引きます。
それは、現代美術を代表するアーティスト、李 禹煥(リー・ウーファン)氏による作品です。
建築家 安藤 忠雄氏とともに、直島に「李禹煥美術館」を創設したことで知られる彼の作品は、世界中で高く評価されています。
この作品は、湯布院の「亀の井別荘」や熱海の「蓬莱」など、日本屈指の名宿でも展示されているものと同様の作風を持つ一作。華野の館主が、長年師事してきた華道家から譲り受けたもので、直感的に惹かれ、ラウンジに展示することを決めたそうです。
幾何学とも自然ともつかない、余白と筆致の対話のようなその一枚は、訪れる人それぞれの感性に委ねられた解釈を導きます。「ただ目の前にあるものと向き合う」その時間こそが、旅の醍醐味のひとつになる——そんな思いが込められています。
アートを“飾る”だけではなく、“もてなす”こと。
高山荘 華野では、ラウンジに流れる時間の中にこそ、宿の精神が宿ります。
Encountering Lee Ufan’s Art in the Lounge at Hanano
At Takayamaso Hanano, a hidden retreat in Arima Onsen, stepping into the lounge reveals a single abstract painting quietly illuminated by soft light. Its gentle presence immediately draws the eye.
The work is by Lee Ufan, one of the foremost figures in contemporary art. Renowned worldwide, he is also known for establishing the Lee Ufan Museum on Naoshima together with architect Tadao Ando.
This particular piece shares the same artistic language as works displayed at some of Japan’s most celebrated inns, including Kamenoi Bessō in Yufuin and Hourai in Atami. The proprietor of Hanano received it from the ikebana master he studied under for many years, feeling an immediate and intuitive connection that compelled him to place it in the lounge.
Neither fully geometric nor entirely organic, the painting evokes a quiet dialogue between brushstroke and empty space. It invites each viewer to interpret it according to their own sensibility—offering a moment of simply “encountering what is before you,” which in itself becomes one of the true pleasures of travel.
To Hanano, art is not merely something to display—it is something to host.
In the unhurried flow of time within the lounge, the spirit of Takayamaso Hanano lives and breathes.